Domů Rady a návody Co je to GAP pojištění vozidel a jaké jsou zkušenosti

Co je to GAP pojištění vozidel a jaké jsou zkušenosti

348
0

Povinné ručení a havarijní pojištění jsou dobře známými pojistkami, které se váží k provozu auta. GAP pojištění už tak běžné není, ovšem při pojistné události dokáže uspokojit nejeden rozpočet. Co to je a k čemu slouží? Jaké s ním mají motoristé zkušenosti? 

Zákonné pojištění vozidel zahrnuje pouze povinného ručení. V případě dopravní nehody je pojišťovna viníka obligována uhradit vzniklou škodu třetím osobám na zdraví i na majetku. Nikoliv však škody vzniklé tomu, kdo nehodu způsobil. 

Povinné ručení je definováno zákonem, aby poškozená strana nebyla vinou jiné osoby škodná. Havarijní pojištění oproti tomu počítá s úhradami škod na vozidle vlastním. V souvislosti s automobily existuje ještě GAP pojištění, které zaručuje, že pojišťovna při totální škodě vyplatí cenu, za níž bylo nové auto pořízeno. 

Co je to GAP pojištění?

Zkratka GAP reprezentuje Guaranteed Asset Protection (česky Garantovaná ochrana majetku). Pojištění GAP je svým způsobem zafixování ceny vozidla v čase. Stane-li se pojistná událost, zejména dojde-li k totálnímu poškození vozu nebo jeho odcizení, pojišťovna se zavazuje krýt rozdíl mezi aktuální tržní cenou auta a jeho cenou pořizovací

Pojistka GAP se vztahuje jen na nové a zánovní vozy, s maximálním stářím 3 roky. 

Pro lepší pochopení situace poslouží následující příklad:

Řidič si před rokem pořídil zbrusu nový vůz v hodnotě 500 tisíc korun. Aktuální tržní cena auta činí 400 tisíc. Na tento automobil má motorista uzavřenou havarijní pojistku s 10 % spoluúčastí. Pokud dojde k dopravní nehodě, která vůz totálně zlikviduje, dostane řidič od pojišťovny 360 tisíc korun (hodnota auta je 400 000 Kč, od této ceny je potřeba odečíst 10 % spoluúčast 40 000 Kč). GAP pojistka poskytne řidiči 140 000 korun. V celkovém součtu tedy řidič obdrží plných 500 000 Kč. 

Pravidla GAP pojištění

GAP pojistku jako doplňkové pojištění auta nelze z logiky věci uzavřít na všechna vozidla. Obvykle je sjednáváno pouze na tři roky a to u vozů nových, maximálně dva až tři roky starých. Tedy u aut, u nichž lze dosud určit reálnou hodnotu. 

U zbrusu nových aut klesá tržní hodnota v prvních měsících a letech až o desítky procent. Proto se v této době jeví jako dobré řešení uzavřít GAP pojištění, které v případě krádeže nebo totální havárie pokryje náklady na pořízení auta nového ve stejné hodnotě. 

U drahých nových vozů je GAP pojištění sázkou na jistotu, aby byl řidič v případě absolutní likvidace auta odškodněn částkou odpovídající pořizovací ceně auta. 

Cena GAP pojištění se odvíjí od kupní ceny vozidla a rovněž od varianty pojištění.Čím je vůz nákladnější, tím dražší bude pojistka. Lze si vybrat GAP se spoluúčastí v havarijním pojištění, nebo bez. Některé pojišťovny vyplácejí až 55% z pořizovací ceny auta (maximálně 1 100 000 korun). 

Zkušenosti s GAP pojištěním 

Pojišťovny své produkty vždy vychvavují, ovšem co na doplňkové připojištění říkají samotní zákazníci? Pojištění GAP – zkušenosti jsou veskrze pozitivní. Klienti si nejvíce chválí včasné a řádné vyplacení plnění. 

Horší zkušenosti již mají se zamítáním žádostí, neboť pojišťovny jsou nekompromisní a ojetější auta odmítají pojišťovat

GAP jsem před pár lety zkoušel vyjednat u ojetého auta v hodnotě cca 700 tisíc a nepodařilo se to. Prý mám smůlu, prý to uzavírají jen u (skoro) nových aut, u prémiové ojetiny (BMW) se mi vysmáli.